CRM en klantgericht werken voor uw accountantskantoor

2017-10-26T17:24:08+00:00

Wat betekent ‘klantgericht’ voor uw administratie- of accountantskantoor? Hoe kunt u met RADAR CRM uw voordeel behalen in een veranderende wereld die steeds meer geautomatiseerd is?

De robotisering: lagere prijzen of meerwaarde voor uw klanten?

In een gerobotiseerde omgeving waarin het klantcontact steeds kouder lijkt te worden, ligt het gevaar van steeds lagere prijzen op de loer. Het lijkt wel of de robotisering vooral om efficiënter werken gaat. Echter, dat is slechts een deel van het verhaal. Hoe kunt u de kracht van robotisering inzetten om extra meerwaarde voor uw klanten te bieden? Gebruik de tijd die u bespaart met het automatiseren van administraties, het maken van de jaarrekeningen en aangiftes, in het voordeel van uw klanten door meer klantgericht te opereren. Zodat uw klanten niet alleen een betere prijs krijgen, maar ook uw meerwaarde beter op hun netvlies krijgen.

Een klantgerichte organisatie: het begint en eindigt bij de klant

Klantvriendelijkheid wordt vaak verward met klantgerichtheid. Een vriendelijke benadering van uw klanten is een randvoorwaarde, maar is niet gelijk aan klantgerichtheid. Een vriendelijke medewerker kan op een hele deskundige manier een klant te woord staan, zonder dat deze klant echt wordt geholpen. De communicatie is professioneel, maar het proces niet. Daar gaat het vaak mis.

Een klantgericht kantoor gaat veel verder. Zo’n kantoor denkt van buiten naar binnen, verdiept zich in de wensen en behoeften van haar klanten. En zorgt dat het hele kantoor, inclusief processen, systemen en niet te vergeten de mensen binnen het kantoor, erop gericht zijn om de wensen en behoeften van hun klanten te vervullen. En hier horen ook keuzes bij. Voor wie werken wij eigenlijk? Voor iedereen of richten wij ons op een bepaalde doelgroep of branche? Des te groter de focus van uw onderneming, des te groter uw klantgerichtheid.

Wat is de vraag achter de vraag?

Oprechte interesse in uw klanten is ook van belang. Wat is de vraag achter de vraag? Leg informatie vast en deel die met elkaar. Zodat u uw klanten echt leert kennen en proactief kunt helpen. Zo kan een klantgericht kantoor een lange-termijn-relatie opbouwen met klanten en een duidelijke meerwaarde bieden. Zo’n kantoor weet tenslotte wat er speelt bij de klanten. Loyale klanten zijn minder gevoelig voor de prijs van producten en diensten en bevelen uw kantoor bij anderen aan.

Wat betekent dit in de praktijk?

Klantgerichte organisaties maken duidelijke keuzes in wat ze wel doen, en wat ze niet doen, en ze weten altijd voor wie ze het doen. Kortom, het begint allemaal met een klant, zijn wensen en behoeften. Is dit allemaal duidelijk, dan kan een klantgericht kantoor hier op inspelen.

Met CRM-software kunt u uw kantoor ondersteunen om een klantgerichte onderneming te worden of te zijn. Leg de basis voor uw klantgerichte kantoor door het verzamelen van al uw klantcontacten, e-mails, correspondenties, dossiers, notities, taken etc. op één centrale plek. En zet deze informatie om in proactieve adviezen voor uw klanten.

Belinda van Dijk, RADAR software