RADAR software | dr. Kuyperstraat 14 | 2514 BB | DEN HAAG | 0031 (0) 70 381 57 04 | info@radarsoftware.nl
RADAR

Persoonlijk interview oprichters RADAR

oprichters

RADAR: ‘CRM is met de jaren alleen maar belangrijker geworden’

Ze kennen elkaar vanaf hun studententijd, hebben samen het CRM-pakket RADAR ontwikkeld en zijn nu CEO van hun succesvolle onderneming. Maak kennis met Brigitte Buntinx en Harrie van den Bersselaar. Een persoonlijk interview, dat door hun enthousiasme toch vaak uitmondt in een gesprek over de visie van RADAR.

Ontstaan

‘De start en ontwikkeling van RADAR begon eigenlijk bij Brigitte’, zegt Van den Bersselaar. ‘Na haar studie Econometrie zei ze direct al dat ze graag een eigen onderneming wil starten. Ik heb daar bewondering voor; 21 jaar en dan al meteen zo’n drive en die stap durft te zetten. Brigitte gaat er vanuit dat alles goedkomt. Dat straalt ze uit en het komt dan ook goed. Die positieve instelling  vind ik een mooie eigenschap’, zegt Van den Bersselaar. Hij en Buntinx leerden elkaar kennen in een studentenhuis in Eindhoven. Ook hij studeerde af in Econometrie met daarvoor de studie Natuurkunde. Een half jaar na de oprichting van het bedrijf dat RADAR zou worden, volgde hij als partner in de business. ‘Het mooiste aan die begintijd is dat we echt op een zolderkamertje begonnen zijn, met alle gemakken van dien. In die tijd printen we bijvoorbeeld alle handleidingen zelf. Vanwege tijdgebrek deden we dat ook vaak ‘s nachts. Met een inktjetprintertje maak je dan niet echt vrienden bij je buren.’

Software op maat

‘In 2000 is RADAR geworden wat het nu is’, vertelt Buntinx. ‘Daarvoor gaven we trainingen en maakten we software, maar geen CRM. Het was maatwerksoftware voor allerlei soorten bedrijven, niet specifiek voor accountants. We hadden voor onszelf iets gemaakt voor ons relatiebeheer, om brieven te maken en om klantgegevens makkelijk op te slaan. Onze accountant zag dat bij ons en wilde dat ook. We zijn daarna met meer accountantskantoren gaan praten. Daar kwamen ook urenregistratie en facturatie naar boven als onderdeel van het klantproces. Aan de hand daarvan zijn we RADAR gaan ontwikkelen zoals het nu is. Dat sloeg al snel aan.’ Geheel vanzelf ging dat niet. ‘We hebben ons gefocust op één branche zodat we de behoefte van de klant goed kunnen vertalen naar software op maat’, vervolgt Buntinx. ‘Salesforce is het grootste CRM-pakket van Nederland, maar voor hun is het veel moeilijker om op maat te maken. Maar we waren wel nieuw in de branche van accountants-, administratie- en belastingadvieskantoren. We moesten contacten leggen en er binnenkomen. Daar kwam bij dat toen we begonnen kantoren nog helemaal niet zo vaak over CRM spraken, laat staan dat ze er het nut van inzagen om daar geld aan uit te geven. De laatste jaren is dat makkelijker geworden, nu er veel meer over wordt gepraat en het belang er van wordt ingezien.’

Ontwikkeling

Het jaar voordat RADAR echt van start ging was ‘een dramajaar’. ‘We deden te veel zelf’, vertelt Van den Bersselaar. ‘En echt vakantie namen we ook niet. Toen we dat inzagen, hebben we meer mensen aangenomen, namen we meer vakantie en hebben we geleerd om dingen los te laten.’ ‘In het begin deden we alles’, zegt Buntinx. ‘Nu ben ik meer op pad, naar klanten en prospects.’ ‘En ik ben meer op kantoor’, zegt Van den Bersselaar. ‘Met de jaren ben ik me ook steeds meer op managementtaken gaan richten. Maar ik blijf betrokken bij de ontwikkeling van de software, ik vind dat leuk, maar het is ook belangrijk dat je niet te ver van de werkvloer af gaat staan.’

Samenwerking

‘Toen we net begonnen met RADAR wilden we de wereld veroveren. Maar nu vind ik dat het team en je werk leuk moet blijven. Het moet een gecontroleerde groei zijn’, vindt Van den Bersselaar. ‘Het pakket moet vooruit blijven gaan, je kunt met software niet stilstaan’, zegt Buntinx. Hierin vullen Van den Bersselaar en Buntinx elkaar aan. ‘We zijn in staat om snel iets nieuws te bedenken en dat neer te zetten’, zegt Buntinx. ‘Soms kan dat al een tijdje borrelen en komen er verschillende nieuwe ideeën die we dan in een korte tijd concreet kunnen maken.’ ‘De samenwerking is ook heel leuk, het gebeurt met veel humor’, vult Van den Bersselaar aan. ‘Humor zorgt ervoor dat je makkelijker kan relativeren, Harrie is daar goed in’, aldus Buntinx.

Op naar de toekomst

Cloud

Nieuwe ideeën zijn onmisbaar bij de ontwikkeling van software. ‘Je moet voorop lopen en de wereld verandert heel snel’, zegt Van den Bersselaar. ‘Het is nu wel veel leuker dan vijftien jaar geleden doordat de markt er nu veel meer klaar voor is. De grootste vooruitgang is de cloud. Door de cloud is het mogelijk om met veel meer software, data en bronnen te koppelen. Daar zit ook meteen een mega uitdaging in. Zowel om te bouwen als op het gebied van wetgeving. Wie is er verantwoordelijk voor de data die wordt gesynchroniseerd tussen verschillende pakketten?

Advisering

Daarnaast zullen ook veel standaardprocessen binnen de boekhouding geautomatiseerd worden. Dat levert veel tijdswinst op voor accountants waardoor ze meer tijd krijgen om bijvoorbeeld te adviseren. Maar adviseren kun je niet zomaar.’ ‘Accountants moeten ook uitzoeken wat de markt wil. Willen wel alle klanten geadviseerd worden?’, vult Buntinx aan. ‘Er zijn ook genoeg ondernemers die er geen behoefte aan hebben om zelf de boekhouding in te moeten voeren. Ze moeten voor zichzelf gaan uitvinden wat hun meerwaarde is. Dat een accountancykantoor al geautomatiseerd werkt is geen meerwaarde, op den duur zal iedereen zo werken. Als je overstapt op advisering, wat voor soort advies ga je dan geven? Ga je je specialiseren?’ ‘De software van RADAR zal op den duur ook meer en meer de signalering van de advieskansen waarnemen’, zegt Van den Bersselaar. ‘Maar zo’n aanvulling is extra, de vraag naar CRM zal toch wel blijven’, voorspelt Buntinx. ‘De CRM-gedachte is namelijk ook om de klant centraal te stellen, alle gegevens van de klant overzichtelijk op te slaan zodat collega’s er op andere afdelingen makkelijk bij kunnen. Hierdoor ontstaat er een beter dossieropbouw van de klant, leer je de klant beter kennen en bevordert het de samenwerking met collega’s. Met alle veranderingen in de markt is CRM alleen maar belangrijker geworden’, sluit Buntinx af.

Bron: Nextens